Εισαγωγή στη Ρομποτική

Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πολυγύρου σε συνεργασία με το ΚΕΣΥ Χαλκιδικής πραγματοποίησαν τρίμηνο Πρόγραμμα Εισαγωγής στη Ρομποτική. Συντονίστρια του προγράμματος ήταν η Ολυμπία Κατσώνη, νηπιαγωγός ειδικής αγωγής και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Ρομποτικής.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Τον 1ο μήνα   γνώρισαν  οι μαθητές/ τριες τη λειτουργία του ρομπότ (Beebot)  και  εξασκήθηκαν  δίνοντας μόνοι τους απλές εντολές  κίνησης. Ταυτόχρονα ,  κατανόησαν την λογική σχηματισμού κώδικα με ειδικές καρτέλες , όπου ουσιαστικά έμαθαν  και εξασκήθηκαν στον  αλγοριθμικό τρόπο σκέψης.

Γνωρίζουμε το ρομπότ. Σε αυτό το στάδιο έγινε επίδειξη της λειτουργίας του ρομπότ, εξηγώντας στα παιδιά τις κινήσεις που μπορεί να κάνει, πατώντας τα πλήκτρα που έχει πάνω του.

Γνωρίζουμε τις βασικές λειτουργίες του ρομπότ και κάνουμε εξάσκηση δίνοντας απλές εντολές κίνησης. Έγινε μια πρώτη γνωριμία της κίνησης του ρομπότ , χρησιμοποιώντας έναν απλό χάρτη, που απεικονίζει επαγγέλματα.

Κατανοούμε την έννοια του σχηματισμού απλού “κώδικα” και κάνουμε εξάσκηση με ειδικές καρτέλες προσανατολισμού (δεξιά – αριστερά, εμπρός-πίσω). Αφού αποφασίζαμε ποια διαδρομή θέλουμε να κάνει το ρομπότ, τοποθετούσαμε τις κάρτες στην κατάλληλη σειρά  και κατόπιν πατούσαμε τα πλήκτρα πάνω στο ρομπότ. Ουσιαστικά με την σειροθέτηση των καρτών , φτιάχνουμε έναν “κώδικα” κίνησης του ρομπότ, ένα κώδικα που χρησιμοποιείται πάντα στην γλώσσα της ρομποτικής.

Μαθαίνουμε τις κινήσεις που μπορεί να κάνει το ρομπότ , μέσω ειδικού χάρτη που μας επιτρέπει να εξασκηθούμε και στα μαθηματικά,  με δραστηριότητες μέσα από τις οποίες θα γίνει η αναγνώριση και η ονομασία των σχημάτων και των χρωμάτων .

Τον 2ο μήνα έγιναν  πιο περίπλοκες οι εντολές που  δίναμε στο ρομπότ, εμπλουτίζοντας τις κινήσεις του ,  κάνοντας πιο πολύπλοκες διαδρομές σε ειδικούς χάρτες που απεικονίζουν το περιβάλλον του χωριού και της πόλης. Σε αυτό το στάδιο εκτός από τις κινήσεις του ρομπότ “δεξιά” , “αριστερά” και “εμπρός”, εξασκήθηκαν και στην κίνηση “πίσω”.

Το περιβάλλον του χωριού

Επιπλέον, οι μαθητές/τριες αναγνώρισαν τα ζώα και το περιβάλλον που συναντούμε συνήθως στο χωριό, ενώ ταυτόχρονα έφτιαχναν ιστορίες με τις διαδρομές που μπορούσε να κάνει η μέλισσα-ρομπότ, ώστε να μην πέσει μέσα στη λίμνη.

Το περιβάλλον της πόλης

Με την βοήθεια του χάρτη της πόλης, η διαδρομή του ρομπότ γινόταν ακόμη πιο δύσκολη, καθώς συναντούσαμε μαγαζιά κι έπρεπε να ακολουθούμε συγκεκριμένες διαδρομές , αποφεύγοντας εμπόδια. Με αυτή τη δραστηριότητα , είχαμε την ευκαιρία , να συζητήσουμε με τα παιδιά το περιβάλλον της πόλης και να κάνουμε σύγκριση με αυτό του χωριού. Τα παιδιά εξασκήθηκαν στον προσανατολισμό μέσα σε ένα συγκεκριμένο χώρο, αυτό της πόλης.

Επιμείναμε σε δραστηριότητες και κινήσεις του ρομπότ με την χρήση του χάρτη της πόλης, κάνοντας μεγαλύτερη την ομάδα των παιδιών που ασχολούνται με αυτό, ώστε να πετύχουμε τη συνεργασία μεταξύ τους, το να ανταλλάσσουν ιδέες , να κάνουν λάθη στην κατασκευή του κώδικα , να γίνεται ανατροφοδότηση και τελικά να βρίσκουν μόνα τους την λύση , ώστε το ρομπότ να μπορεί να ακολουθήσει σωστά την διαδρομή που είχαν προσχεδιάσει.

Εδώ η μαθήτρια μεγαλύτερης ηλικίας βοηθά την μικρότερη, μέσω της ενθάρρυνσης και της βοήθειας. Βασικός στόχος μας είναι τα παιδιά να συνεργαστούν  και η εμπλοκή της εκπαιδευτικού να περιορίζεται.

Τον 3ο μήνα  είναι σε θέση οι μαθητές/τριες μόνοι/ες τους να προγραμματίζουν και να  δημιουργούν  κώδικες σε φύλλα εργασίας και κατόπιν να εκτελούν τις εντολές στο ρομπότ. Αφού έχουν εξασκηθεί αρκετά με τις καρτέλες για τον σχηματισμό του “κώδικα”, θελήσαμε να δούμε αν μπορούν να αποτυπώσουν τον κώδικα και σε χαρτί. Κοιτώντας τον χάρτη , αποφασίζουν ποια διαδρομή θα ακολουθήσει το ρομπότ, σχηματίζουν τον κώδικα με τις ειδικές καρτέλες και στη συνέχεια τον γράφουν στο φύλλο εργασίας, που τους δόθηκε.  Στη συνέχεια ελέγξαμε αν είχε καταγραφεί σωστά ο κώδικας. Ουσιαστικά, σε αυτό το σημείο , τα παιδιά μόνα τους αυτο- αξιολογούνται , διορθώνουν τα λάθη τους, δοκιμάζουν μέχρι να βρουν τη σωστή λύση στις κινήσεις που θέλουν να ακολουθήσει το ρομπότ.

Οι παραπάνω δραστηριότητες επαναλήφθηκαν αρκετές φορές μέχρι να γίνουν κατανοητές από τα παιδιά , να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να ενεργούν μόνα τους , χωρίς την παρέμβαση της εκπαιδευτικού.

Με το τέλος του προγράμματος της Εισαγωγής στη Ρομποτική, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ειδικού Δημοτικού  που συμμετείχαν, είχαν μάθει την βασική ορολογία της ρομποτικής , την σημασία της χρήσης του “κώδικα” , η οποία σε μετέπειτα στάδια της ρομποτικής είναι απαραίτητη για την κίνηση και τη λειτουργία πιο περίπλοκων ρομπότ.

Το πρόγραμμα έκλεισε κάνοντας οι μαθητές επίδειξη των γνώσεών τους στους συμμαθητές τους  και στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *